Avonturen met de Koffie Eend
Het inzetten van een oude auto voor je werk is geweldig, maar het heeft ook spannende kanten. Zo beleef ik nogal wat avonturen met de koffie eend.
Hobby of werk?
Het is natuurlijk geweldig als je voor je werk in een old-timer mag rijden. Zeg nou zelf, wie wil dat nou niet. Voor de meeste mensen is een old-timer hobby een tijdsbesteding in de vrije tijd. Voor mij is het werktijd. Werktijd wat voelt als vrije tijd. Dat is het voordeel als je van je hobby je werk maakt. Ik kan het iedereen aanraden.
En niet alleen de ontspanning die het brengt tijdens je werk, maar wat te denken van de financiering van je hobby: Dat heet dan ineens in dure termen ‘Investeren in bedrijfsmiddelen’ (‘uch!’). En dat heeft dan ook weer zijn financiele voordelen zoals BTW aftrek van alle kosten, fiscale voordelen, verrekening met de winst etc. Maar het is vooral genieten.
Avontuur
Zo heb ik al aardig wat plezier beleefd aan mijn Koffie Eend. Zoals elke oude auto liefhebber (en bezitter) wel zal weten zit er aardig wat werk in zo’n oud beestje, vooral als zo’n duck al meer dan 40 jaar oud is en nog veel ‘originele details en gebruikssporen’ bevat.
Wat begon met het ombouwen van de laadruimte voor het uitgifte luik aan de rechter zijkant en het inbouwen van de bar met espressomachine. Groeit al snel uit tot een streven om de Eend steeds mooier en perfecter te maken voor haar doel. En om het rijgenot te verhogen. Voor zover dat mogelijk is natuurlijk in een behoorlijk spartaans rijdend voertuig. Maar ook dat heeft zijn charme.
Zo kan het dus zomaar gebeuren dat je de Eend wilt ophalen om een klus voor te bereiden, dat je tot de conclusie komt dat de accu het heeft begeven. Niet starten dus en ook geen spanning voor de nodige vonkenregen in beide cilinders. Dus niks 29 paarden om de machine te verslepen naar de juiste locatie.
En wat te denken van tegenwind op de Hollandsche brug, als je de polder uit moet om kofie te schenken in Amsterdam. Vooral als het windkracht 4 of harder is, schiet dat niet echt op.
Onderdelen
Het mooie van een oude 2CV is dat je alles, maar dan ook alle onderdelen nog kunt kopen. Met internet achter de hand kan dat vanuit je luie stoel. Je zou een hele eend op kunnen bouwen vanuit het niets, met allemaal losse onderdelen. Dus ook een nieuwe accu, mooie wieldopjes en een nieuwe spatlap zijn snel geregeld. En voila, mevrouw waggeld weer als vanouds en ziet er al een beetje gepimpt uit met vier mooie glimmende wieldopjes en een nieuwe spatlap.
En dan niet te vergeten de jaarlijkse Citroën beurs. Een grote speeltuin voor oude citroën liefhebbers. Genoeg te krijgen en te zien om je te realiseren welke onderdelen je eigenlijk nog wilt aanschaffen.
Slinger
En dan bereik je het punt dat je denkt dat de eend ‘betrouwbaar’ genoeg is, om elke klus aan te kunnen. Ben ik net de vorige dag nog is Amstedam geweest (weer die Hollandsche brug overwonnen met tegenwind en kromme tenen), om alle vertrouwen er in te hebben dat een reis naar Putten toch geen probleem kan zijn. En jawel, als je mevrouw wakker probeert te maken op zateragochtend, vertikt ze het om op gang te komen. Zelfs niet als je haar kietelt met 12 Volt uit de nieuw accu. KAK!@ Ik moet toch echt koffie maken bij de molen in Putten en in Ede! Dus ze MOET het gaan doen, ik heb je nodig als tweede auto!
En dan ben je blij dat je een EEND hebt! Ja echt. Want bij een eend zit een slinger, voor het geval je startmoter het begeeft. Ik weet nog niet of dat iets zegt over de kwaliteit van de startmotor of de garantie voorwaarden die je bij een Eend krijgt. Maar het werkt wel en is een leuke backup. Ik had dat nog nooit gedaan. Ook niet toen ik 30 jaar geleden in de winter onze ‘Eend she pretty’ niet aan de gang kreeg op de accu. Maar nu had ik geen keus, en het is heel handig gebleken. Zelfs Alida kan het. Ze moest ook wel, om weer van Putten naar huis te rijden, want ik was zaterdagmiddag om vier uur nog lang niet klaar in Ede.
Betrouwbaarheid
Maar zoals gezegd, nieuwe onderdelen en een nieuwe startmotor is snel besteld. Met wat aanmoediging van de jongere generatie, is die ook nog makkelijk zelf te verwisselen. En dat geeft ook weer een goed gevoel, vooral als je na een half uurtje sleutelen mevrouw weer aan het waggelen krijgt met de startknop. Als dat dan in de toekomst dan toch een keer niet mocht lukken, dan hebben we altijd nog de slinger achter de hand. Want we zullen op locatie komen om jullie allemaal van koffie te voorzien. betrouwbaarheid voorop!